понеділок, 27 березня 2017 р.

Формування дослідницьких компетенцій учнів на уроках та у позакласній роботі: здобутки, перспективи, плани на майбутнє

У сучасній педагогіці багато говориться про переорієнтацію освіти від передачі учням знань, умінь та навичок до формування компетентностей, здатностей, якостей. В сучасному світі ринкових відносин особливо важливо не тільки те, що людина багато знає, а те що вона вміє свої знання застосувати на практиці, готова і здатна це зробити. При цьому особливої цінності набувають уміння швидко і всебічно проаналізувати проблемну ситуацію, здатності знайти цікаве (нестандартне) рішення проблеми, взяти відповідальність за прийняття рішення. Чи готує сучасна школа людину до такої діяльності?
Розуміння необхідності переорієнтувати процес навчання у суспільстві вже відчувається, але практична реалізація цих розумінь і поглядів здійснюється повільно. Не всі вчителі готові перебудувати навчально-виховний процес і націлити його на нові цінності. На нашу думку, яку будемо обґрунтовувати, дуже важливими для сучасної людини є дослідницькі компетентності. Формування таких компетентностей є дійсно нагальною потребою, яка викликана запитами нового часу, нового суспільства. Дослідницькі компетентності різноманітні та багатогранні, деякі з них формуються традиційно і не вимагають спеціальної педагогічної системи. Дійсно, науковцями, дослідниками ставали і стають випускники загальноосвітньої та вищої школи, які відчували потяг до наукової діяльності, виявляли інтерес і мали певні здібності. Але на сьогодні постає задача майже кожного учня зробити дослідником, адже такі здатності є основою для продовження навчання протягом усього життя, успішної професійної діяльності у будь-якій сфері, побудови власної траєкторії самореалізації, розвитку та суспільного визнання. Той, хто пережив захват від краси логічного умовиводу, народження власної ідеї, з захопленням, забувши навіть про комп’ютерні іграшки, кинувся підтверджувати цю ідею та представляти на загал свої результати, той, хто особисто пережив миттєвості осяяння, назавжди в душі збереже відчуття сили розуму і все  життя буде прагнути до нових перемог і відкриттів. Але як зробити, щоб кожна дитина пережила цю мить, як підвести її до неї, адже більшість школярів, які сьогодні навчаються у школі, звикли до репродуктивної діяльності та відтворення готових знань, бо дуже рідко від них вимагається «політ думки»? Розв’язання такої задачі зумовлює необхідність пошуку нових підходів, методів, прийомів навчання, а також розвитку методик викладання окремих предметів, поширення передового досвіду, розробки практичних рекомендацій застосування новітніх технологій при вивченні окремих предметів.
Як в умовах сільської масової школи виростити й підняти до істотних наукових висот обдаровану дитину? На мою думку, все починається зі шкільних уроків, із психолого-педагогічних учительських спостережень за здібними учнями з метою виявлення обдарованості, перших навчальних занять. Поступово, крок за кроком, в учителя-предметника складається система різноманітних форм і методів роботи у процесі викладання предмета для розвитку обдарованої дитини.
Варто пам’ятати, що саме на уроках обдарована дитина отримує важливу самоосвітню компетенцію, яка виховує внутрішню дисципліну, відсутність страху перед аудиторією, будь-якою роботою, вміння самоорганізуватися, планувати свою діяльність, обирати власні способи вирішення проблем і давати об’єктивну самооцінку своїм здобуткам.
На навчальних заняттях відбувається і перше виявлення творчого потенціалу обдарованої дитини, з'являється зацікавленість предметом, що потім приведе її до відповідної наукової діяльності.
Саме на уроках та готуючись до них учні проводять перші міні-дослідження, набувають перші навички самоконтролю на основі введення учителем у структуру заняття ситуацій самооцінювання і взаємооцінювання. Та й індивідуалізовані домашні завдання стимулюють такого школяра до роботи з різними джерелами інформації. Слушною є думка О. В. Заболотного про те, що учитель, готуючись до уроків, "повинен прагнути підбирати такі запитання, які можуть викликати протилежні думки, й відповідь на які не лежить на поверхні, а народжується під час дискусії".
На основі зазначеного вище можна зробити висновок, що обдарована дитина, зокрема і майбутній юний науковець, у загальноосвітній школі формується і розвивається саме завдяки шкільній буденній праці на уроках. Для того, щоб учень виявив бажання працювати над науковим дослідженням, у нього необхідно сформувати дослідницьку мотивацію.
Одним з основних принципів роботи школи є розкриття в процесі навчання дитячої обдарованості. Упровадженню в життя цього принципу сприяє спільна діяльність практичного психолога школи та педагогів. Зміст роботи з обдарованими дітьми включає низку завдань, а саме: виявлення обдарованості дітей та максимальне сприяння їхньому розвитку.
З цією метою щорічно поповнюється інформаційно-аналітичний банк «Обдарована молодь».
У 2016 -2017 навчальному році  банк даних нараховує 15 учнів, з них:
•   академічної обдарованості – 14учнів;
•   спеціальної обдарованос¬ті – 1 учень.
У   школі  створені   відповідні  умови  для  розвитку творчої  обдарованості  учнів. Робота направлена на виконання комплексної  районної про¬грами   «Обдарована молодь» та шкільної – «Творча обдарованість». Програмою  передбачено  розвиток  творчих  здібностей  школярів, формування  інтелектуальної  еліти  в  школі, створення умов для стимуляції та самореалізації учнів.
Психологом школи проводиться дослідження рівня готовності до навчання; рівня сформованості знань і вмінь. Проведені психолого-педагогічні дослідження рівня сформованості теоретичного мислення випускників школи І ступеня. Розроблена пам’ятка для вчителів і батьків, які працюють з обдарованими учнями.
Зібрано нормативні документи, що регламентують роботу з обдарованими учнями. Документи зберігаються в методичному кабінеті. Ознайомитися з ними можуть усі бажаючі .
З метою розвитку творчих здібностей учнів щороку проводиться розробка варіативної частини навчального плану.
У 2016-2017 навчальному році учителі школи  проводили індивідуальні заняття , консультації, працювали спецкурси, курси за вибором, такі як: , «Європейський вибір», «Інформатика»,  «Уроки для сталого розвитку», «ЗСВ»  та інші, робота яких була спрямована на розвиток творчих здібностей учнів.
Наш  вчитель орієнтується на використання таких педагогічних технологій з допомогою яких не просто поповнювалися б знання й уміння з навчального предмета, а й розвивалися такі якості учня, як пізнавальна активність, самостійність, уміння творчо виконувати завдання. Пізнавальна активність на рівні структурної одиниці спрямованості особистості свідчить про те, що учень охоче засвоює ту чи іншу інформацію, більше того — має міцно сформовану потребу в якісній пізнавальній діяльності, сильні та стійкі мотиви цієї діяльності.
Наше завдання полягає у  формуванні  не лише вузьконавчальних, а й широких пізнавальних мотивів,  переведення учня  від цікавості (ситуативного інтересу) до зацікавленості.
Вчителі  Чумаківської загальноосвітньої  школи відзначають високу ефективність застосування дослідницьких прийомів і методів у навчанні для поглиблення інтересу учнів до пізнавальної та творчої діяльності, для формування в них відповідних знань, умінь, навичок і дослідницької позиції в сприйнятті й осмисленні  світу.
Навчання як дослідження припускає, що особливістю навчально-дослідницької діяльності учня є суб'єктивне відкриття цим нових знань на основі індивідуальної актуалізації попередньо засвоєних ним же знань і вмінь, уведення їх до особистісного пізнавального простору. Застосування дослідницького підходу в навчанні спрямоване на становлення в школярів досвіду самостійного пошуку нових знань і використання їх в умовах творчості, на формування нових пізнавальних цінностей учнів і збагачення їх пізнавальної ціннісної орієнтації. Тому навчання в значній мірі стає таким, що ініціюється учнями, які засвоюють новий досвід, у тому числі і дослідницько-пізнавальний.
Дослідницька практика школярів повинна відповідати науковим методам знання, розширювати зміст їхньої освіти й удосконалювати підготовку до майбутньої діяльності.
Процес пізнання - це процес переходу від найпростіших моделей світу до більш складних. Дитина  розвивається і навчається кожної миті. Необхідно, щоб безперервно відбувалась різноманітна пізнавальна дослідницька діяльність - у співпраці з учителями, батьками, іншими дітьми. Як тільки зникає зацікавленість, натхнення, подив, відразу починають панувати лінощі та примус. Тоді труднощі в навчанні стають неподоланними, і дитина, яка була старанна і дисциплінована, вже не зможе набути справжніх знань та навичок.
Формування науково-дослідницьких вмінь у школярів - процес складний і довготривалий. Він не виникає на порожньому місці і не розвивається сам по собі. А тому своїм  завданням наші  вчителі-керівники вбачають  поступове методичне формування  дослідницьких  навичок, здійснюючи постійний контроль за виконанням учнями науково-дослідницьких робіт; аналіз і виправлення  помилок; визначення  найкращих, найефективніших шляхів виконання роботи, розчленування  її на певні складові та розділи, навчання  учнів поєднувати дослідницьку діяльність з науковою, а також з'ясовувати можливості подальшого застосування результатів роботи.
Одним із перших кроків вчителя - керівника наукової роботи є вивчення науково-пізнавальних інтересів учнів, що впливає як на вибір теми дослідження, так і на хід роботи над нею. Не секрет, що навіть надзвичайно цікава тема, викликана лише потребами часу чи нав'язана вчителем учневі, не сприятиме успішному виконанню роботи. Пріоритетним та визначальним фактором у виборі теми є стійкий пізнавальний інтерес до неї дослідника і його бажання внести щось нове у її розкриття.
Одним із перших кроків вчителя - керівника наукової роботи є вивчення науково-пізнавальних інтересів учнів, що впливає як на вибір теми дослідження, так і на хід роботи над нею. Не секрет, що навіть надзвичайно цікава тема, викликана лише потребами часу чи нав'язана вчителем учневі, не сприятиме успішному виконанню роботи. Пріоритетним та визначальним фактором у виборі теми є стійкий пізнавальний інтерес до неї дослідника і його бажання внести щось нове у її розкриття.
Навички дослідницької діяльності вчителі природничого циклу починають формувати в молодшому підлітковому віці, а то й з початкової школи. Саме в цьому віці найкраще вдається зацікавити дитину, залучити її до планових досліджень, а згодом і науково-дослідницької діяльності.
Такі навички в першу чергу формуються на заняттях гуртків туристично-краєзнавчого «Намет» та юних знавців квітів «Лілея».
Діти обирають тему власного дослідження, виконуючи натуралістичні дослідження та творчі проекти.
Так протягом останнього десятиліття учні Чумаківської ЗОШ – активні учасники не тільки районних, а й обласних конкурсів юних натуралістів в номінації «Квітникарство і озеленення», «Знаю, вмію,дію». Учні школи-призери і переможці обласних конкурсів юних дослідників, починаючи з 2006 року. Соболь Дарина в 2008, 2010 виборювала ІІ місце в обласному етапі конкурсу «Знаю, вмію,дію», а в 2009 році стала переможцем конкурсу. З 2009-2016 рік  Мисюра Антоніна школи  щороку виборювала призові місця в обласному етапі конкурсу «Знаю, вмію,дію»,   В 2016 році Маляр Аліна виборовала ІІІ місце в обласному етапі конкурсу «Знаю, вмію,дію»,
Дівчина виконала кілька дослідницьких проектів за різноманітною тематикою.
В школі створено систему еколого-натуралістичного виховання підростаючого покоління. Формування екологічної культури особистості – невід’ємна частина навчально-виховного процесу Чумаківської школи-родини.
В 2009 році Головне управління освіти і науки Дніпропетровської облдержадміністрації  та в  2010 році Міністерство освіти і науки України, Національний еколого-натуралістичний центр учнівської молоді нагородив учнівський колектив школи  за оздоровлення довкілля, збереження існуючих зелених насаджень, створення і благоустрій парків, лісопарків, скверів, бульварів та інших об’єктів зеленого будівництва під час Всеукраїнського конкурсу «Парки-легені міст і сіл».
Мисюра Ольга - член учнівської ради школи презентувала результати роботи школи по реалізації соціально-екологічного проекта «Відродженння екосистеми парку». Цей проект триває і понині, оскільки жива система парку потребує постійного  дбайливого піклування про зелених друзів  та братів наших менших, поповнення видового складу рослин, заміна старіючих форм молодими.
Щороку в школі традиційні екологічні акції:
«Подаруй квітку школі», «Посади своє дерево».
Дослідницька діяльність учнів відстежується під час участі на всіх етапах участі у обласних та Всеукраїнських екологічних акціях:
Сьогодні дослідження в квітникарстві продовжують юні знавці квітів гуртка «Лілея».  Проведені досліди за наступними темами: «Сортовивчення гладіолуса садового», «Вивчення оптимальних видів однорічників  для озеленення території школи в умовах незрошуваного землеробства» та інші презентувалися ученицею Мисюрою Антоніною і отримали грамоту за результативність у роботі.
За активну участь в обласному конкурсі по озелененню закладів освіти «Школа-мій рідний дім» Чумаківська ЗОШ була відзначена  Грамотами Головного управління освіти і науки Дніпропетровської облдержадміністрації у 2007, 2011 році.
Вже кілька випусків старшокласників обирають собі для профільного навчання природничий або екологічний профіль, який потім на 85-95% пов’язують із своєю майбутньою професією. Навчання на природничих профілях, пов’язане із безпосереднім залученням та виконанням  учнями дослідницьких проектів і захистом їх на рівні школи, Дніпропетровського відділення МАН України.


Інформація про участь вихованців школи у міжнародних та всеукраїнських конференціях, освітніх проектах, олімпіадах, турнірах, конкурсах у 2014–2017 н. р.(тільки ІІІ етап Всеукраїнських учнівських олімпіад)

Навчальний рік
з/п
Назва заходу*
Дата проведення
Місце проведення
Кількість учасників
Кількість переможців
I місце
II місце
III місце
міжнародні

Міжнародного конкурсу екологічних проектів «ІнтерЕко
2015
м.Київ
1Максимчук Р.











всеукраїнські
1.
ІУ етап олімпіади з екологіх
21-25.03 2017
м.Ужгород
1



2.
П’ятий Всеукраїнський біологічний форум учнівської та студентської молоді «Дотик природи»
22.10.
2014
м.Київ
3
Колокол А.
Лисечко К.
Чайковська А.

1

3.
ІІІ етап олімпіади з екології

м.Дніпропетровськ
1
Чайковська А.


1
4.
ІІІ етап олімпіади з екології
2016
м.Дніпро
1Максимчук Р.
1


5.
ІІІ етап олімпіади з хімії


Фролова С.
Патер Ю.


1
6.
ІІІ етап олімпіади з астрономії.


Лисечко С.



7.
ІІІ етап олімпіади з фізики.


Погонець І.,
Мисюра Н.



8.
ІІІ етап олімпіади з історії.


Мисюра Н.



9.
ІІІ етап олімпіади з біології.


Фролова С.



10.
ІІІ етап олімпіади з української мови.


Фролова С.



11.
ІІІ етап олімпіади з економіки


Книш А.



12.
75 Всеукраїнська науково-практична конференція "Проблеми будівництва, водокористування та екології"


2
Лисечко К.
Чайковська А.



13.
обласний конкурс по озелененню закладів освіти «Школа-мій рідний дім», номінація «Галерея кімнатних рослин»


Мисюра А.
Грамота департаменту освіти і науки


14.
обласний етап Всеукраїнського конкурсу «Мій рідний край-моя земля», секція «Квітникарство і озеленення»


Мисюра А.
1


15.
Екологічний квест на базі ДНУ ім..О.Гончара


10 кл.
+


16.
Конкурс бізнес ідей (кафедра економіки ДНУЗТ)


Книш А.
Лисечко К.
Чайковська А.



17
76 Всеукраїнська науково-практична конференція "Проблеми будівництва, водокористування та екології"2016.

ДНУЗТ
2Максимчук О., Максимчук Р.






План проведення шкільних масових заходів з обдарованою учнівською молоддю на 2015–2016 н. р.
№ з/п
Назва заходу*
Термін проведення
Місце проведення
1.
Шкільні предметні олімпіади
жовтень 2015
Чумаківська ЗОШ
2.
Олімпіада з математики, інформатики при ДНУЗТ
Лютий 2016
ДНУЗТ
3.
Хіміко-біологічний квест
Листопал 2015
Чумаківська ЗОШ
4.
Учнівська науково-практична конференція до дня науки
15.05.
2015
Чумаківська ЗОШ


Організація науково-методичного супроводу діяльності наукових товариств (стан програмно-методичного, інформаційно-методичного, науково-методичного забезпечення).
Науково-методичний супровід діяльності ШНТ забезпечується за наступними напрямками:
1.Виявлення здібностей та обдарувань учнів (з використанням різних методик тестування;
 проведення тестування та визначення інтелектуального потенціалу дитини;
 діагностування та визначення інтересів особистості та її здібностей; створення банку даних
 «Обдарована дитина»);
2.Організація системної роботи по введенню в навчальний план ЗНЗ курсів за вибором, спецкурсів; організація роботи гуртків; залучення учнів до участі в олімпіадах, конкурсах, предметних тижнях; робота в мережі Інтернет.
3.Добір та розстановка кадрів через моніторинг діяльності вчителів;організацію співпраці з науковцями щодо організації науково-методичного супроводу роботи педагога з обдарованими дітьми; науково-методичне забезпечення роботи з обдарованими дітьми;
видавничу діяльність.
4.Створення системи заохочень, стимулювання відповідно до досягнутих результатів а саме нагородження переможців олімпіад, конкурсів, фестивалів.
5.Управлінська підтримка творчих груп, формування творчої бази через випуск інформаційних бюлетенів та всебічне сприяння роботі творчих груп та ШМО.
Співпраця з навчальними закладами, науковими установами, громадськими організаціями у 2014–2015 н. р.
Реалізуємо програму «Творча обдарованість» через впровадження соціального партнерства та співпрацю з установами освіти та позашкілля. Пріоритетними напрямами співпраці вважаємо Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту ім.академіка В.Лазаряна, Дніпропетровське відділення МАН України та обласну заочну хіміко - біологічну школу.
З якою кафедрою ДНУЗТ співпрацює ЗОШ
Підписано угоду із ДНУЗТ в 2012 році
Продукт співпраці
(назва проекту, рік)
Промоція продукту співпраці (участь в конференціях, конкурсах)
Оцінювання продукту (зайняте місце, друк в збірках, інше)
Розробники продукту (дані членів творчого колективу)
Гідравліки та водопостачання

«Визначення ступення забруднення повітря в  с.Чумаки методом ліхеноіндикації»(2014р., Колокол Анна)
Всеукраїнський біологічний форум учнівської та студентської молоді «Дотик природи»

Біляєв М. М. – професор, доктор технічних наук.
Машихіна П.Б – доцент, канд..технічних наук
Долина Л. Ф. –  професор
Тютюник В. М. – асистент

Кафедра військової підготовки
2014
Екологічні наслідки військових дій на сході України викликані військовою агресією РФ .2014р.
Всеукраїнський біологічний форум учнівської та студентської молоді «Дотик природи»
Участь в  75  Всеукраїнській  науково-технічній  конференції студентів та молодих учених з публікацією матеріалів виступів. (Лисечко К., Чайковська А. - учениціі 10 кл).
Диплом Всеукраїнського  біологічного форуму учнівської та студентської молоді «Дотик природи конкурсу досягнень юних НЕНЦ. (Київ)
Шолудько В.В.-начальник служби РАО кафедри військової підготовки
Заболотня О.В.-вчитель
Чайковська Аліна,10 клас
Хімії та екології
2014
Вплив пірогенного фактору на видове розмаїття фітоценозів.
Всеукраїнський біологічний форум учнівської та студентської молоді «Дотик природи»
ІІ місце
Біляєв М. М. – професор доктор технічних наук
Заболотня О.В. –вчитель
Лисечко Катерина,10 клас

2016
«Традиції енергозбереження в українському будівництві»
Участь в  76 Всеукраїнській  науково-технічній  конференції студентів та молодих учених з публікацією матеріалів виступів.Максимчук Олег

Біляєв М. М. – професор доктор технічних наук
Заболотня О.В. –вчитель

2016
«Використання сонячних батарей у пристрої для зарядки мобільного телефону» були учасниками  
Участь в  76 Всеукраїнській  науково-технічній  конференції студентів та молодих учених з публікацією матеріалів виступів.Максимчук Роман

Біляєв М. М. – професор доктор технічних наук
Заболотня О.В. –вчител

Під час навчальної практики учнів 10 класу (2016р.)проведено конкурс-захист дослідницьких проектів еколого-біологічного змісту:


З 2006 року старшокласники школи є слухачами хіміко-біологічного факультету  Дніпропетровського відділення МАН України. В  2008 році своє дослідження по темі «Особистість» захищала випускниця секції «Психологія і соціологія» Ужва Марина. Її робота отримала достойну оцінку.
В 2009 році захист по темі  «Вплив нестачі вітамінів та мінеральних речовин на розвиток та здоров’я супоросних свиноматок та поросят» проводив випускник секції сільського господарства Лисечко Владислав, який за дослідження і захист роботи мав ІІ місце в обласному етапі. Науковий керівник : кандидат ветеринарних наук, доцент кафедри епізоотології та інфекційних хвороб тварин факультету ветеринарної медицини ДДАУ, заступник декана факультету ветеринарної медицини Зажарський В. В.
В 2010-2011навчальному році дві  учениці школи брали участь в конкурсі - захисті дослідницьких робіт МАН:
Мисюра Ольга – секція медицини захищала роботу «Цукровий діабет та наслідки його ускладнення кістково-суглобового ураження стоп»,  ІІІ місце,
Сєрова Дар’я –секція екології захистила роботу  «Вивчення грунтозахисних методів
обробки землі»
За захист свого дослідження на ІІІ етапі Всеукраїнської олімпіади з екології у 2011 році Сєрова Дар’я ввійшла в десятку кращих екологів серед школярів Дніпропетровщини і нагороджена Почесною грамотою Українського державного хіміко-технологічного університету та отримала подяку і пам’ятний подарунок голови Дніпропетровської облдержадміністрації з нагоди 20-річниці незалежності України.
В 2012 році для участі в ІІ та ІІІ етапі Всеукраїнської олімпіади з екології  підготувала дослідження «Користь та небезпека від люмінесцентних ламп»
Цього ж року  участь Сєрової Дар’ї в дослідницькій діяльності була високо оцінена і вона нагороджена премією голови Томаківської районної державної адміністрації в номінації «інтелектуальна обдарованістьВ 2010-2011н.р. 2 учениці школи брали участь в конкурсі -захисті дослідницьких робіт МАН.
Мисюра Ольга - ІІІ місце, Сєрова Дар’я-призер


З метою виявлення, підтримки обдарованої учнівської молоді, залучення її до наукових досліджень та створення умов для самореалізації творчої  особистості в суспільстві 4 учні школи протягом 2015-2016 року працювали в обласній Природничій хіміко біологічній школі на секціях психології, аграрних наук (ветеринарії), хімії. Дві учениці закінчили школу, в конкурсі захисті дослідницьких робіт вибороли І місце Чайковська Аліна (секція хімії) та ІІІ місце Коляда Альона (секція ветеринарії). Випускниці школи успішно захистили свої дослідницькі проекти Коляда Альона «Вплив нестачі вітамінів та мінеральних речовин на розвиток та здоров’я поросят» (ІІІ місце), Чайковська Аліна «Роль і значення ароматичних естерів для людини» (І місце) і отримали дипломи про завершення навчання. Цього ж року учні 10 класу  Максимчук Олег («Традиції енергозбереження в українському будівництві») та Максимчук Роман («Використання сонячних батарей у пристрої для зарядки мобільного телефону») були учасниками  76  науково-практичної  конференції студентів . Роман був учасником Міжнародного конкурсу екологічних проектів «ІнтерЕко» м. Київ. Старшокласники стали учасниками  олімпіади з економіки (конкурс на кращу проектну бізнес-ідею) на базі ДНУЗТ ім..В.Лазаряна (Максимчук Р.-І м. у відбірковому турі, Мисюра А.-ІІ м. очний етап) та учасниками Міжнародного турніру з фінансової грамотності в університеті економіки та права ім..А.Нобеля. Мисюра Антоніна показала високі результати на обласному етапі Всеукраїнського конкурсу «Мій рідний край-моя земля» (ІІІ місце), хороший результат та відзнаку Грамотою показала Маляр Аліна, учасниця обласного етапу Конкурсу«Знаю, вмію, дію». Три учениці початкових класів стали учасницями ІІІ етапу Всеукраїнського конкурсу дослідницько-експериментальних робіт із природознавства «Юний дослідник».


Протягом 2015-2016 н.р .відповідно до Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади з базових і спеціальних дисциплін, турніри, конкурси учні школи брали участь у:
  • Всеукраїнському конкурсі української мови імені П. Яцика ( 6 учнів), всі призери цього конкурсу.
  • Міжнародний мовно-літературний конкурс ім..Т Шевченка (5 учнів 6-10 класів).


Робота над науково – дослідницькими проектами має на своїй меті подальший розвиток творчої і пізнавальної активності учня, діяльність направлена на закріплення і розширення теоретичних знань і поглиблене вивчення вибраної теми, і як заключний етап навчання учнів, у більшості випадків, у Вузі на економічних факультетах при цьому учень може розширити теоретичних знання і поглибити вивчення вибраної теми.
Дослідницька робота понад темою дослідження є найефективнішою для розвитку дослідницьких і наукових здібностей учнів. Це легко пояснити: якщо учень за рахунок вільного часу готовий займатися питаннями якої-небудь дисципліни, то знімається одна з головних проблем викладача, а саме - мотивація учня до занять. Учень вже настільки розвинутий, що працювати з ним можна не як з учнем, а як з молодшим колегою.
Науково-дослідницькі роботи дають юним дослідникам сільської школи широкі можливості спробувати себе у науковому пошуку, побачити результативність власного дослідження, відчути радість від успіху. Юні науковці отримують безцінний досвід самостійного пошуку, досягають великої внутрішньої зрілості, набувають важливих наукових компетенцій, які потім максимально використовують, ставши студентами вищих навчальних закладів.
Навчаючись у ВНЗ, учні Чумаківської ЗОШ І-ІІІ ступенів успішно демонструють креативність у наукових пошуках і отримують непогані результати. Звичайно, не всі вони стають науковцями, але, вірю, в майбутньому дорослому житті будуть особистостями, здатними до непересічних рішень, стануть спеціалістами-професіоналами, яким притаманне творче мислення.
Велику допомогу шкільний учитель, який працює із обдарованими дітьми, одержує від співробітництва із  Дніпропетровським обленц та Дніпропетровським відділенням МАН України, а також  плідна співпраця з ВНЗ.
Вважаю, що процес співпраці обдарованої дитини з науковцем має й велике виховне значення, розвиває її мислення до більш високих рівнів, додає широти світогляду, налаштовує на серйозну і сумлінну працю, адже юний дослідник відчуває себе залученим до особливого процесу – наукового дослідження.
Отже, коли юний дослідник має постійного уважного наставника у школі, який використовує педагогічні технології, зорієнтовані на роботу із обдарованими школярами (що передбачає ускладнення змісту навчального матеріалу, збільшення обсягу теоретичної частини, виконання учнями індивідуалізованих завдань, підвищення рівня самостійної роботи), одержує нову інформацію від консультанта-науковця, викладача ВНЗ, знаходить розуміння і допомогу від наукового співробітника – це і є умови, які приведуть обдаровану дитину до очікуваного результату – формування її як науковця, розвитку її здібностей і обдаровань, самореалізації і самоздійснення.


Сучасне суспільство потребує від шкільної освіти підготовки молоді, здатної відповідати на виклики часу, компетентної та мобільної на сучасному ринку праці, яка має громадянську позицію та ефективно здійснює діяльність, саморозвивається та здатна навчатися протягом життя. Співпраця вищих навчальних закладів і школи, науково-дослідницька діяльність учнів - це, на думку вчителів  школи, один з шляхів перебудови роботи шкільних закладів в умовах оновлення освітньої парадигми в Україні, методологічної переорієнтації процесу навчання з інформативного викладання на розвиток особистості учнів, формування життєвих компетентностей, впровадження інноваційних процесів до викладання навчальних дисциплін в школі.




Рішення педради:
1. Учителям:
1.1. Повторно опрацювати вимоги державних програм щодо формування основних компетентностей учнів з навчальних дисциплін;
1.2. Систематично працювати над підвищенням рівня викладання предметів, вдосконалювати свою професійну майстерність, впроваджувати освітні інновації, сучасні інформаційні технології з метою розвитку в учнів ключових компетентностей;
1.3. Посилити роботу з обдарованими дітьми, залучати їх до участі в предметних олімпіадах, різноманітних конкурсах та проектах, що створюють умови для самопізнання й самореалізації школярів;
1.4. Активно займатися самоосвітою, поширення передового досвіду, розробкою методичних посібників, авторських програм тощо.
2. Керівникам методичних об’єднань:
2.1. На підсумкових засіданнях проаналізувати вплив викладання конкретних навчальних предметів на формування  дослідницьких компетентностей;
2.2. Впроваджувати практику роботи  курсів за вибором, індивідуальних та групових занять, які задовольняли б цікавість і потреби учнів різних вікових категорій, сприяли б здійсненню до профільної підготовки учнів та профорієнтації серед них;
2.3. Презентувати педагогічні досягнення на сторінках фахових журналів, залучатися до педярмарок, виставок з метою представлення своїх методичних знахідок.
3. Практичному психологу здійснювати діагностичну та корекційну роботу з формування компетентностей учнів.
4. Адміністрації школи: плануючи роботу, вдаватися до заходів, орієнтованих на розвиток  дослідницьких компетентностей учнів.

Немає коментарів:

Дописати коментар