Громадсько активна сільська школа

ГРОМАДСЬКО АКТИВНА СІЛЬСЬКА ШКОЛА –
ОСЕРЕДОК ОСВІТНЬОГО, КУЛЬТУРНОГО
Й ДУХОВНОГО  ЖИТТЯ  ГРОМАДЯН



«Сільська школа дуже тісно пов’язана з соціумом – з життям села, сільської громади і кожним його мешканцем зокрема. Вчителі, учні, односельці – це як великий рід. Тому в особистості учня дуже яскраво виявляється риси цього роду. Навколишнє середовище – школа, сільська громада, аж до дитини, за якою стоїть цей рід, живе своєю родовою культурою. У селі, як кажуть, усі на виду. Оцінковий підхід цього ж роду до всіх своїх складників має велике виховне значення. Тому  саму шкільну систему можна розглядати як складник цього соціокультурного середовища».                                                                         
   В. О.Сухомлинський
У суспільстві сільська школа завжди посідала особливе місце через  історичні  традиції  становлення  системи  освіти, специфіку сільського середовища,  залежить  від  виробничої  та  соціальної  інфраструктури  села. Сільська  школа  й  нині  працює  в  складних  умовах. Зміна  пріоритетів  соціально-економічного  розвитку  українського  суспільства,  яка  відбулася  за  останні  два  десятиріччя,  суттєво  загострила  проблеми  села,  що  нагромаджувалися  роками. Проблеми  сільської  школи  залишаються  на  рівні  села,  вони  відокремлені  від  проблем  міських  шкіл. Система  освіти  країни  має  бути  єдиною.  Цілісною  й  несуперечливою,  шляхи  розв'язання  проблеми  сільських  та  міських  шкіл  повинні  збігатися.
У Національній доктрині розвитку освіти стратегія модернізації освіти, у тому числі освіти сільського регіону, передбачає посилення ролі громадськості  у  вирішенні  проблеми освіти і є однією з головних тенденцій  розвитку  освіти  як  відкритої державно-громадської  системи.
Проблему  участі  громадськості  в  управлінні  освітніми  системами  розглядали  вчені  з  давніх  часів. Це – М. Корф, К. Ушинський, П. Каптєрев, С. Рачинський, С. Шацький.
У сучасній  науковій  літературі  проблема  сільської  школи  розглядається в працях І. Осадчого, М. Гур’янової, Г. Гаєвської, Т. Нестор,  М. Романенко.
Щодо  моделювання  державно-громадського  управління  в  освіті  точиться багато розмов, це і відповідні публікації до сільської школи. Але не жаль чіткої системи ще немає. Поки ще відсутня  відповідальність  за  якість освіти з боку  тих,  хто  причетний  до  її  забезпечення. Порушені  партнерські  зв'язки  підприємств  та  організацій  зі  школами. Роботодавці  ще  не  беруть  участі  у  формуванні  змісту  освіти  та  забезпеченні  належної  професійно-практичної  підготовки  молоді.
Отже,  щоб  склалася  певна  система  щодо  моделі громадсько активної  сільської  школи  постала  задача  скоординувати  зусилля  підприємств,  організацій,  громадських  структур,  органів  місцевого  самоврядування  та  освітнього  закладу
У  Чумаківській ЗОШ І-ІІІ ступенів  вже  є  певні  напрацювання  в  цьому  напрямку. Директор  школи  звітує  перед  громадськістю про  організацію  і  результати  навчально-виховного  процесу  наприкінці  кожного  навчального  року. Депутати,  сільський  актив  є  членами  педагогічної  ради, ради школи.
Налагоджені  тісні  шефські  зв'язки  з  аграрними  підприємствами, які  є  на  території  сільської  ради.
Допомагають  навчальному  закладу   місцеві  орендатори,  фермери. Найбільш активними помічниками школи є фермерські господарства «Істок-С», «Колісник В.І.», « Скорук», «Коман» , агропромислові товариства «Гарант», «Лан», « Томаківський парус». Дякуючи їх спонсорській допомозі школа забезпечена сучасними дошками, оргтехнікою, лінолеумом, меблями, пресою, участю у Всеукраїнських виставках «Інноватика в освіті України», в якій школа бере участь уже 6 років поспіль.
Надається  спонсорська  допомога і  по  харчуванню  учнів  5-11  класів,  підвозу  дітей  на  заняття та підвозу питної води. Така  модель  є  відкритою  і  демократичною.
Плідно  і  творчо  працює  батьківський комітет  школи. За  його  сприяння  постійно  проводяться  вечори  відпочинку,  родинні  свята,    екскурсії,  походи,  батьки  беруть  активну  участь  у  ремонті  школи, забезпеченні меблями та оргтехнікою класних кімнат. Створено та плідно працює батьківський клуб «Берегиня», який  знайшов  втілення  у навчальному закладі.
На селі вся сільська громада в більшості причетні до виховання  учнів. Тому  в  моделі  школи запрограмована  постійна  турбота  про  морально-здорову  дитину,  що можливо лише за умови  глибокого та всебічного вивчення кожного  учня,  кожної  сім'ї,  зокрема  батьків, які є головними помічниками  ЗНЗ.
Останнім  часом,  коли  в  суспільстві  відбувається  різке розшарування  на  надзвичайно  заможних  людей  і  нужденних,  по  різному  почуваються  їхні  діти,  які  зустрічаються  в  школі,  маючи  абсолютні  різний  соціальний  статус. Тому  школа  повинна  виробити  програму  дій як  навчання   так  і  виховання,  культури.  толерантності,  гуманності. Свою  роботу  вона  має  будувати  на  правах  та  обов'язках  визначених  Законом  України  «Про  загальну  середньо  освіту»
Таким  чином,  школа  тільки  завдяки  спільним  діям  із  громадськістю  може  досягти  успіхів  у  вихованні  й  навчанні  учнівської  молоді.
Отже,  однією  з  сходинок  до  моделювання  громадсько активної  сільської  школи  є  робота  з  батьками учнів. Є  різні  методи,  але  основні  з  них – це  вивчення  умов  для  організації  навчання  дітей  удома:  постійне  залучення  батьків  до  заходів,  які  проводяться  в  школі. Чумаківська ЗОШ І-ІІІ ступенів  практикує  проведення  днів  відчинених  дверей  для  батьків  особливо  для  батьків  майбутніх  першокласників. В  цей  день у  школі  проводяться  батьківські  збори,  лекції,  консультації,  організовується  виставка  малюнків  та  виробів  учнів,  виступи  учнівських  самодіяльних  художніх  колективів,  спортивні  змагання «Тато,  мама  і  я – спортивна  сім'я»,  а  також  з  волейболу,  настільного  тенісу. Дуже важливим  аспектом    є  класні  батьківські  збори,  які  обирають  батьківський  комітет. Корисними  є  тематичні  вечори  та  круглі  столи  запитань  та  відповідей,  на   яких  присутні  всі,  хто  причетний  до  організації  навчально-виховного  процесу,  як  з  боку  школи,  так  і  громадськості,  лікарні,  працівників  правоохоронних  органів,  органів  місцевого  самоврядування,  всі  охочі  спілкуватися  і  пізнати  істину  педагогіки.
В  системі  роботи  навчального  закладу  є  співпраця   адміністрації  із  сільською  радою.
Це вирішення питань щодо соціального захисту малозабезпечених  сімей,  виконання  батьківських  обов'язків  окремими  батьками,  організація  роботи  з  благоустрою,  відзначення  державних  свят,  організація  культурно-освітньої  роботи.
Працівники школи в  пошуку  вивчають  можливості  нових  підходів  у  вирішенні  питань  покращення  умов  роботи  сільської  школи  покращення  освітньої  діяльності,  розширене  надання  освітніх  послуг,  виховання  здорової  людини  здатної  знайти  своє  місце  в  дорослому  житті.
«Виховує все: люди, речі, явища, але перш за все і більше за все – люди. З усім найскладнішим світом оточуючої дійсності дитина входить у безкінечну кількість відносин, кожні з яких розвиваються, переплітаються з іншими відносинами, ускладнюються фізичним і моральним зростанням самої дитини…
А.С. Макаренко
Сергійчук О.С. директор Чумаківської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Немає коментарів:

Дописати коментар