Організація спортивно-масової роботи в школі


ОРГАНІЗАЦІЯ СПОРТИВНО-МАСОВОЇ РОБОТИ В ШКОЛІ
Навчання здорового способу життя будуємо на конкретних діях, а не на абстрактних закликах. Але цього недостатньо: знати, як слід поводитися, не означає погоджуватися з цим і реалізувати у своєму житті. Тому ми вважаємо, що особливостями навчання здоров’я і безпеки життєдіяльності є здійснення комплексного, передусім, виховного впливу на дитину, цілеспрямоване формування її цінностей і переконань.
У нашій школі добре розуміють, що фізичне виховання та формування мотивації на здоровий спосіб життя є невід’ємною складовою освіти. Саме це забезпечує можливість одержання кожним учнем необхідних знань про здоров’я і засоби його здійснення, про шляхи і методи протидії хворобам, про методику досягнень високої працездатності та тривалої творчої активності. Ми глибоко переконані, що спортивно-масова робота є головним напрямом впровадження фізичної культури і становить органічну частину загального виховання, покликану забезпечувати розвиток фізичних, морально-вольових, розумових здібностей та професійно-прикладних навичок дитини.
Спортивно-масова робота в школі сприяє вирішенню основних завдань фізичної культури:
  • зміцненню здоров’я, загартуванню організму;
  • вихованню потреби в самостійних систематичних заняттях фізичними вправами;
  • здоровому способу життя;
  • набуттю необхідних знань, умінь і навичок у галузі гігієни, анатомії, фізіології.
Як відомо, основною формою спортивно-масової роботи в школі є урок фізичного виховання, який забезпечує зміну видів діяльності (розумової й фізичної), сприяє відновленню розумової працездатності, поліпшенню функціонального стану центральної нервової системи, психологічному та розумовому розвантаженню учнів. Учитель фізкультури на уроках ставить перед дітьми завдання формування правильної постави, прищеплює звички щодня виконувати фізичні вправи.  . У тижневому розкладі ми включаємо уроки фізкультури у дні, коли в учнів починає знижуватися розумова працездатність (середа, четвер, п’ятниця), а також стараємось не проводити їх у перші та останні години навчального дня.
На уроках намагаємось створювати якісні санітарно-гігієнічні умови, тримаємо у справному стані спортивне обладнання, вимагаємо від учнів відповідно до умов занять спортивного одягу, ретельно слідкуємо за дисципліною на уроках та змаганнях, оскільки однією із найголовніших причин травмування учнів є недисциплінованість. Проводимо спортивні змагання під наглядом медсестри.
У школі активно впроваджуються заходи щодо популяризації здорового способу життя та культури здоров’я, серед яких:
- залучення батьків до роботи з пропаганди культури здоров’я, з метою створення здорового соціокультурного середовища виховання дітей;
- проведення загальноосвітніх заходів (бесіди, спортивні змагання, оздоровлення, проведення фізкультхвилинок, випуск шкільних газет
Одним із напрямків спортивно-масової роботи в школі є впровадження Всеукраїнського фізкультурно-оздоровчого патріотичного комплексу школярів «Козацький гарт», метою якого є формування здорового способу життя, підвищення соціальної активності та зміцнення здоров’я школярів, виховання учнівської молоді на традиціях українського народу.
У роботу по реалізації заходів «Козацького гарту» залучені учитель фізкультури, медсестра, класні керівники, батьки. Вони здійснюють моніторинг фізичного розвитку учнів, забезпечують заповнення зведеної відомості, після чого визначається відсоток учнів, які мають безпечний рівень здоров’я. За результатами діагностування  побудовано діаграму безпечного рівня здоров’я.
Відсоток учнів, які мають безпечний рівень здоров’я

Створено базу даних щодо рівня фізичного здоров’я школярів «Крок до здоров’я». На нараді при директорі, а потім на батьківських зборах розглядаються результати рівня фізичного здоров’я учнів та шляхи їх поліпшення, на основі чого розроблено комплекс вправ ранкової гімнастики, орієнтовний план щоденних занять фізичними вправами. З батьками систематично проводяться бесіди, консультації з питань організації фізичного виховання дітей.
Педагоги та працівники школи сприяють збереженню здоров’я дітей, формуванню здорового способу життя, створюють у класах позитивний творчий мікроклімат, залучаючи до активної співпраці батьків. Така співпраця забезпечує формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя, сприяє розкриттю творчих здібностей учнів, їх самореалізації, адаптації до дорослого життя.

Працюючи на уроках біології, основ здоров’я, фізкультури, а також беручи участь у гуртках, виховних заходах, спрямованих на формування навичок здорового способу життя, зустрічаючись з лікарями, учні школи отримують комплекс необхідних знань про здоровий спосіб життя. Вони дізнаються про прості та дієві способи захисту організму від інфекцій. Про значення дотримання правил санітарії та гігієни для здоров’я дитини, про роль правильного харчування та вітамінізації для здоров’я людини, про вплив паління, алкоголю, наркотиків та токсичних речовин на дитячий організм, про доцільний режим харчування, корисні і шкідливі продукти харчування. Про наслідки ВІЛ-інфекції СНІДу , про культуру статевих стосунків. Проект «Чесна гра»
Для поліпшення функціонального стану і розумової працездатності школярів важливе фізіолого-гігієнічне значення має додаткова форма фізичного виховання, що проводиться у вигляді фізкультурно-оздоровчих та фізкультурно-спортивних занять. Такі заняття проводяться у навчальний та позанавчальний час:
  • ранкова зарядка;
  • фізкультурні хвилинки під час уроків;
  • фізичні вправи та рухливі ігри на великих перервах;
  • спортивні свята;
  • місячники здорового способу життя;
  • заняття в спортивних секціях;
  • внутрішкільні змагання.
Ранкова гімнастика перед уроками позитивно впливає на підвищення розумової активності учнів, допомагає швидше включитись в роботу, сприяє організованості й готовності учнів до навчальної діяльності. Її результативність залежить від організації, змісту і методики проведення. До змісту гімнастики включаємо комплекс фізичних вправ, які вивчаються і виконуються на уроках фізичної культури. Зміну комплексу змінюємо 1 раз в місяць. Гімнастику проводять як учитель фізкультури так і учні-інструктори .

Фізкультхвилинки, що проводяться на кожному уроці – не просто елемент рухової активності для переключення уваги на інший вид діяльності, а діяльний чинник формування здоров’я. Метою фізкультхвилинок є не зняття втоми або напруження у дитини, а профілактика стомлення, порушення постави, зору.
Організований відпочинок на перервах сприяє підвищенню розумової працездатності на уроках. На протязі дня класні керівники, класоводи та педагог організатор організовують відпочинок дітей на шкільному подвір’ї під час перерв.
                               
Велике задоволення учні отримують під час проведення спортивних свят, тижнів здоров’я, внутрішкільних спортивних змагань. Саме під час таких форм роботи в учнів формуються конкретні навички поведінки, культурного спілкування, уміння діяти і знаходити спільну мову з іншими людьми, взаємодіяти разом.
На наш погляд, збільшуючи кількість позакласних заходів з фізкультурно-масової роботи, можна більш активно формувати в учнів навички здорового способу життя, безпечної поведінки, активної громадської позиції, тим більше, що головне в цих заходах – не стільки їх проведення, як підготовка до них, коли формуються необхідні знання, вміння і навички учнів.
Життя в турпоходах – це не тільки дослідницька екологічна робота, а й активний відпочинок (спортивні ігри на свіжому повітрі, вживання дарів природи, живої джерельної води), це режим, це насичене емоційне спілкування з друзями, проведення своєрідних пісенних кіл біля вогнища. Разом усе це позитивно впливає на фізичний, емоційний, психічний стан учнів, які в такий спосіб життя найкраще відчувають суть здоров’я як гармонійну єдність біологічних і соціальних якостей. Перебування школярів у природних умовах сприяє формуванню позитивної екологічної світоглядної позиції, спрямованої на становлення ідеалу фізично, психічно і духовно здорової людини. Адже активність, рух, позитивний емоційний настрій, когнітивна діяльність учнів – головна умова збереження і поліпшення здоров’я. Тому під час планування навчальної практики та навчальних екскурсій ми враховуємо побажання дітей і щорічно вводимо в розклад турпоходи.
                  Позитивному ставленню школярів до здорового способу життя сприяє учнівське самоврядування.  Клуб «Олімпієць» планує у своїй роботі проведення різних спортивних заходів, готує з числа учнів інструкторів, які проводять рухливі перерви, заняття з молодшими школярами, ранкові гімнастики.
Питання спортивно-масової роботи та формування здорового способу життя постійно розглядаються на нараді при директорі, батьківських зборах, педраді, засіданнях ради школи, органів учнівського самоврядування.

Немає коментарів:

Дописати коментар